onsdag 17 oktober 2012

När Edvin sover

Så passar jag på att skriva pappabloggsinlägg nummer två! Min tanke, att skriva typ ett inlägg i veckan, höll inte långt. Jag ser det som ett misslyckande och ska försöka bättra mig. Det är dock svårt att ta sig tid att bara sitta ner lugnt och författa när dagarna är hektiska. Tur jag är min vackra fru till hjälp även i den digitala världen!
Hektiska dagar ja! Jag har insett (än en gång har jag underskattat den reella arbetsbördan under föräldra"ledigheten") att för att göra det bästa av dagarna krävs det att man fokuserar på Edvin till 100% när han är vaken. Visst fungerar det att hålla ett halv öga på honom när han grejar med sitt samtidigt som man försöker göra något husligt som diska, dammsuga eller torka bort, av Edvin ratat, ris som precis håller på att torka fast i köksgolvet så det är precis i mellanlandet mellan stelnat och klibbigt, vilket är den VÄRSTA sortens ris att trampa på. Men jag gillar det, att vara huslig alltså! Inte för att jag gör allting själv direkt, men jag har iaf tagit mer ansvar sedan Johanna börjat plugga igen. En annan grej jag har börjat med (för två dagar i rad är väl en vana?) är att gå ut en lång stund på förmiddagen. Dels är det skitkul, och dels hjälper det lillen att vara vaken tills efter lunch så att han bara sover en gång. De vill ha det så på dagis så det är väl bara att försöka ställa om! Jag klagar inte heller, för det innebär att han sover runt 1,5 timmar i sträck och det är faktiskt en ganska välbehövlig paus. Som sagt; Även om det är otroligt roligt att vara med honom så tar det på krafterna. Men det finns INGET jag skulle byta bort det mot! Igår, 16:e oktober (dagen jag började skriva det här inlägget, men sen vaknade Edvin:)) kom första snön i mitt vackra Västerbotten. Det innebär starten på den period på året då jag längtar hem som absolut mest. Det är underbart i Skåne, men vintern är verkligen piss! Tur att den är kort här i alla fall... Inläggets bild: inte direkt glamorös. Middagen är inte bortdiskad, håret är inte fixat, grejer på golvet. Men den speglar verkligheten!
Over and out
/Emil

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att ni bloggar igen, jag följer er troget//Mor