måndag 11 januari 2010

Du har för närvarande plats, 37, i kön.



Hej hopp!
Nu sitter min underbara, älskade fru på golvet och tittar på tv. Vi skickade iväg Jocke med ett fullastat släp imorse. Kom isäng just efter 00 inatt och han sa att han satsade på att åka klockan 07.00. När jag låg och sov som bäst och tyckte att jag precis hade somnat så sa Jocke: "Nu åker jag". Jag frågade om han inte skulle äta frukost, men det hade han tydligen redan gjort (Yoghurt och världens sötaste Start ur en matlåda). SÅ vaken var jag imorse.

TACK Jocke för att du orkade ta dig tid att komma upp och åka ner! :)

Jag sitter i kö till Skatteverket. Omöjligt för oss att ändra vår adress eftersom mitt namn inte stämmer med folkbokföringen. Jag vill heller inte ändra på mitt gamla namn eftersom jag inte heter det längre. Eller? Vad heter jag egentligen? Läskig känsla att inte veta.... Prästen sa ju faktiskt Sahrling så det borde ju vara det officiella :)

Nä. Plats 13 nu. Snart prata alltså... Och på tal om att prata med myndighetsfolk i telefon. Detta är en konversation mellan mig och en representant från Linköpingsavdelningen på Handels:

Jag: "Hej! Emil heter jag och jag ska precis byta arbetsplats och gå över på timanställning. Nu är det så att jag också ska flytta och min blivande hyresvärd vill ha uppgift exakt om hur mycket jag kommer tjäna men på mitt arbetsintyg står det bara "enligt fackligt avtal", så jag skulle behöva veta hur mycket en butiksanställd som har 1.5 års erfarenhet och är över 20 år tjänar."

Sur facklig representant som pratade jättebred och ful östgötska: "Jamen hur länge har du arbetat där du jobbar nu då?

Jag: "Sammanlagt inom branchen 1.5 år."

Sfrspjofö: "Jamen där du arbetar nu då?"

Jag: "10 månader, men spelar det någon roll? 1.5 års erfaranhet är väl det som spelar roll?"

Sfspjofö: "Jamen hur länge har du arbetat där du är nu!?!?"

Jag, lite bitskt: "10 månader."

Sfrspjofö: "10 månader?"

Jag: "Ja"

Sfrspjofö: "Är du medlem i facket?"

Jag: "Nej, men mina lön följer och kommer följa det fackliga avtalet"

Sfrspjofö: "Men är du medlem i facket?"

Jag: "Nej sa jag."

Sfrspjofö: "Då kan du inte få den uppgiften."
tyst i 5 sekunder
Jag: "SKÄMTAR du med mig!?"

Sfrspjofö: "HAHAHAHA NEJ! Det är INGET skämt! Du får allt hålla reda på SJÄLV hur din lön sköts eftersom du inte är medlem. Du får lita på att arbetsgivaren betalar ut rätt lön!"

Jag (halvt mållös i en stund men sen): "Men asså... Jag behöver ju uppgiften för att kunna få en lägenhet... Du vet svaret va? Du vet exakt vad jag kommer tjäna?"

Sfrspjofö: "Det är klart jag vet. Det är därför vi har fack, för att våra medlemmar ska behandlas rättvist och kunna få svar på frågor."

Jag: "Är du dum i huvet? Kan du inte bara säga summan!?"

Sfrspjofö: "......... Nej!"

Jag: "Shit vad stelbent. Hejdå."

Jag är SÅ sugen på att i framtiden gå med i facket....

Nu har jag pratar färdigt med skatteverket. Mitt efternamn och giftermål är under behandling :)

Over and out!

/Emil

Inga kommentarer: