tisdag 21 juni 2011

Fixardag!


Jag skulle ju bara baka bröd idag, men så fick jag ett infall av sockersug och var bara tvuuungen att baka chokladmuffins! Så till Emils stora lycka har vi nu BÅDE bullar och muffins i frysen :-) (och till min egen såklart!)

Saken är den att det är ytterst sällan vi köper bröd, det har nog varit så i ett år åtminstone.. Mycket godare och MYCKET billigare att baka själva.. Vi har hittat ett jättebra recept på fil-limpa som går sjukt fort att baka (lång tid i ugnen dock) och som verkligen mättar, jättebra att ha med till skolan/jobbet..
Här är receptet för den som vill ha:
* 3 dl vetemjöl
* 2 dl rågsikt
* 1 1/4 dl grahamsmjöl
* ½ dl vetekli
* 1 ½ dl rågkross
* 1 dl solrosfrön
* 1 tsk salt
* 2 tsk bikarbonat
* 1 dl brödsirap
* 6 dl filmjöl
- Blanda alla torra ingredienser och blanda sen i sirap och filmjölk. Rör hastigt ihop och häll upp i en stor form. Grädda i 175 grader i ca 90 minuter.
Jag vet att det är typ 100 ingredienser men när man väl har allt hemma så slänger man ihop den på 5-10 minuter så det är inte så farligt som det ser ut! Sen är det ju ganska nyttigt också, och det kan ju vara bra att va nyttig på nåt sätt iaf :-)

Sen blev jag så sjuuuukt sugen på potatisbullar, raggmunk, oliver och kräftstjärtspasta så när Emil kom hem hade han varit förbi ICA och köpt potatisbullar och skagenröra :-) Då blev jag jätteglad! Suget efter oliver finns dock kvar så det får vi nog införskaffa imorgon om det inte går över!

Efter att vi ätit mackor med skagenröra och paprika gick vi vår måndagspromenad eftersom Emil fick jobba över igår och vi inte hann med den då.. Jättefint väder så det var ju passande att vi valde idag istället för igår :-)


Och nu på kvällen har vi ätit potatisbullar och fått upp skötbordet på sin plats så det känns som att det är dags att lägga upp en bild på den omtalade möbeln:

Har slängt in lite prylar som vi fått som reklam från olika företag och lite annat som vi köpt hittills, men sen ska det väl mest bara vara blöjor o tvättlappar o såna grejor på hyllan.. O i lådorna i byrån har vi lagt in de bebiskläder som vi köpt :-) Det är så mysigt att förbereda!

Nu ska vi bara ha en mysig kväll innan det är dags att sova! Älskar sommarlov! Fick förresten reda på att jag klarade psykiatri-tentan! SKÖNT! Nu väntar jag bara på svar om läkemedelsberäkningen, men den är inte hela världen om jag kuggar faktiskt.. Har ju ett helt år på mig att klara den ;-)

/Johanna

3 kommentarer:

Rebecka sa...

Oj vilken fixardag! Och va FINT skötbordet blev!! Helt annorlunda än innan, va roligt! Nu kan bebis komma. :) Eller nja, inte riktigt än kanske...

Merlinda sa...

Det blir jättebra det där! :) Kul att du bloggar ofta nu. Roligt att läsa om vad som händer i era liv! Ganska mycket nu :P Ha det bra och vi ses ju snart.
Kram!

Johanna sa...

Jaaa SNART får bebis komma!! Men först väntar vi ju spänt på den första Sahrlings-bebisen för sommaren :-)

Merlinda, va roligt att du läser! Ser fram emot att träffa er :-) Kram!

/Johanna