måndag 11 juli 2011

Leva med mål och mening

För det första måste jag berätta att jag nu är utan mobil, mest troligt i ca två veckor om jag inte lyckas få tag på en lånetelefon nån gång innan dess.. Så tills dess får ni prata med mig här, på mailen, eller prova på emils mobil..


Nu till det jag tänkte skriva om. Jag och Emil fick en bok av kyrkan när vi blev medlemmar där, den heter "Leva med mål och mening - vad i hela världen gör jag här?" och är skriven av Rick Warren. Det är en bok som man ska läsa ett kapitel om dagen i 40 dagar, och som även avslutar med lite diskussionsfrågor å så... Vi började läsa igår så än kan jag inte säkert säga att jag rekommenderar den, men det jag läst hittills är väldigt tänkvärt! Tänkte att jag kan ju dela med mig litegrann av det som står i den här.. Ni som känner mig vet ju att jag är kristen, så därför faller det sig naturligt att skriva om min tro här! Sen ska jag ju inte sticka under stol med att det finns stunder när även jag tvivlar, så ni inte går å tror att jag tror att jag är nån slags övermänsklig person med alla svar ;-)

Gårdagens kapitel har rubriken "Allt börjar med Gud". I Kolosserbrevet 1:16 står det Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt.. allt är skapat genom honom och till honom.. Det där är nånting jag faktiskt inte är tänkt på så mycket.. Visst, jag har tänkt att Gud har en plan för mitt liv, kanske vad jag ska jobba med i framtiden, hur min familj kommer se ut, var jag kommer bo osv.. Men, som boken säger, allt handlar ju faktiskt inte om mig utan han har skapat mig till honom. Hans plan är först och främst att jag ska tillhöra honom, att jag ska vilja göra det som är gott kan man väl säga... Att försöka tänka så hjälper mig lite att skita i världens ytliga ideal, hetsen om att man ska va rik och stressen över allt man ska hinna med.. För i själva verket är kroppen här på jorden bara till låns för en tid, allt materiellt försvinner så småningom.. Det är fruktansvärt svårt att släppa alla krav när vi lever i den här världen vi lever i, men om man bara lyckas tänka bort allt som sätter negativ press på en för en liten liten stund, så har man vunnit mycket tror jag :-)

Nu vet jag inte om ni tycker att jag bara yrar en massa, och oavsett om ni håller med eller inte så tror jag att det kan vara bra att stanna upp och tänka efter en liten stund iaf!

/Johanna

Inga kommentarer: